Raaf en jonge koolmezen geen goede combi...

23-05-2017 15:11

Nieuwe dag, goh wat was het spannend gisterenavond laat, we hoorde de raaf in de achtertuin, ohno!!! Onze koolmezen, hop trainingsbroek aan, vest aan, hermetisch afgesloten voor de muggen (erg warm kan ik je vertellen, het was nog zwoel weertje savonds laat) en hop de tuin in. Geen raaf te zien, gelukkig en de mini’s sliepen als een roosje en waren super stil! Oke, dan maar weer naar binnen en hopen dat het goed afloopt. Vanochtend vroeg was ik direct weer in de tuin, jaaaa ze zijn er nog, vrolijk roepend om eten hoorde ik ze allemaal nog en het huisje was verder niet beschadigd. Pfieuw! Ik weet het, het is de natuur, toch zou ik het wel erg sneu vinden hoor. Wanneer de gelegenheid er is, bescherm ik ze nog even extra door aanwezig te zijn in de tuin.

 

Deze ochtend besluit ik ook om mijn werk buiten te doen, zoveel het kan. Het is ook geen straf om buiten te zijn, heerlijk windje, nog niet al te warm, wel het zonnetje en het vrolijke geklets van de mussen en de zang repertoires van de merel en de winterkoning. Zo nu en dan een helikopter of een vliegtuig en verder de heerlijke rust die onze tuin meegeeft. De mini insecten, de hommels, de bijen en de vrolijke bloeiers zoals een baardman iris (lila dit jaar!) en de spoorbloemen, de clematissen (verschillende soorten) en de verschillende kamperfoelies komen ook voorzichtig tevoorschijn met hun nieuwe bloemetjes, i love it! Onze tuin, de tuin die groeit en bloeit uit haarzelf en enkel zo nu en dan even de schouders eronder voor wat onkruid te verwijderen om daarna weer volop te genieten van een redelijk onkruid vrije tuin. Terwijl ik hier zit te schrijven vliegen de ouders koolmezen af en aan met vliegjes, rupsen ed vlak langs me heen, ik ben even gaan verzitten want ik zat precies in hun vliegparcours, niet dat ze dit erg vinden of er aan storen maar voor mij best spannend want ze vliegen echt rakelings langs en over me heen. Nu ben ik gaan verzitten en dan nog vliegen ze langs me heen, zo leuk, ze zoeken je als ware op, het voelt vertrouwd voor mij en voor hun. Heel af en toe vliegt de raaf heel brutaal vlak boven me over onze tuin. Even laten weten dat hij echt niet bang is van ons, we weten het raafje, we weten het, wij ook niet van jullie hahahaha.

 

Wauw, hoe leuk is het en hoe erg genieten want de mussen, de winterkoning en de koolmezen strijken echt vlak naast me neer om een mugje, vliegje of dergelijke te pakken. Echt volop genieten is dit en dan zo heerlijk om dit direct te kunnen delen met jullie.

 

Tot slot kan ik jullie vertellen dat we dit jaar in onze sloot ook een familie zwaan hebben, paar dagen geleden maakte ik een foto vanuit de slaapkamer en telde in elk geval vijf jonge zwanen. Net zat ik even op ons bankje die op onze steiger staat (pal langs de sloot) en mijn oog viel op een van de ouders van de zwanen, ze of hij kwam net even de bocht om, misschien op verkenning? Wat zou dat leuk zijn als ze nog even met zijn allen langs komen zwemmen, de kans is erg klein, wel heel leuk om dit toch nog even gespot te hebben, even in de gaten houden. Want als ik hier zit of elders in mijn tuin heb ik geen uitzicht op die bocht in de sloot, alleen wanneer we op ons bankje op de steiger zitten.

 

Voor nu sluit ik af en vertel ik later verder over de flora en fauna hier in tuin of nabije omgeving.

 

Hele fijne dag!

 

Groet, Monique