Reiger vangt een vis

02-06-2017 11:49

 

Sinds een aantal dagen zit hier een prachtige reiger bij onze sloot, onze achtertuin grenst aan een sloot, de conditie is best goed van deze sloot want er zwemmen visjes in en soms ook wel al wat grotere gesignaleerd, er komen juffers en libellens genietend van de zon of om te paren op de bladeren die op het water drijven. We zien musket eenden, wilde eenden, meerkoeten en waterkippen zwemmen. Aantal weken geleden zwom een aalscholver door het water, uiteindelijk zonder buit. Vorig jaar hadden we een ijsvogel en ik heb me laten vertellen deze komt alleen wanneer de conditie goed is van de flora rondom en in de sloot. Genoeg te zien hier en genoeg te beleven, even terug naar de reiger die we al aantal dagen achtereen hier zien, in standje: in de aanval…zie ik haar/hem regelmatig posten langs de rand van de sloot.

 

Vanochtend was dit wederom het geval en besloot voor het ontbijt nog even de tuin in te gaan met mijn camera, om in elk geval een foto te maken van deze reiger. Wat een goed besluit was dit! Want na enig geduld en getuur leek het erop dat de reiger daadwerkelijk een mogelijke kandidaat als prooi in de sloot zag. Voor het gemak ga ik er vanuit dat het een vrouwtje is, ze loerde over de sloot en nam een duikhouding aan, ik stond ook op scherp, klaar voor de ultieme foto…samen op scherp…en …en…nog niets, ze gaat weer overeind staan. Na een aantal keren een reiger gespot te hebben in mijn leven weet ik dat dit uren kan duren, hahaha…tja je bent even van de straat hè.

 

Ze ziet weer wat, ze staat op scherp, ze buigt met haar lange nek voorover, ze strekt haar nek en deze ligt nu vlak over het gras uitstekend over de sloot, ze wacht…ze wacht…ik wacht geduldig met d’r mee en FLATS!! Ja, ze zit in de sloot – ik wacht in spanning af, door al het gespetter zie ik nog niets. Ze kruipt weer terug op de kant, ik tuur door mijn schermpje…JAAAA ze heeft een vis! Wauw, te gek!! Wat is dit genieten zeg!

Tof!!! Ik geniet vol en schiet intussen aantal foto’s in de hoop dat er een bruikbare tussen zit die ik kan delen met jullie, naast dat ik het natuurlijk leuk vind om een prachtfoto te hebben geschoten ben ik zo blij voor haar dat ze een vis heeft, aan de andere kant bedenk ik me…hmmm weer een vis minder in onze sloot. Nou ja, dit is de natuur en eigenlijk is het een heel goed teken, want hierdoor gaat het goed met de natuur, in elk geval op dit stukje! Duimpje omhoog! Ze is nog in worsteling met de vis, ze legt de vis in het gras en manoeuvreert de vis zo dat ze deze beter kan pakken en makkelijker in het geheel – Ja je leest het goed! – door kan slikken. De vis was zeker een centimeter of 20 misschien wel iets groter nog en doorsnee zeker 8cm. Ik weet niet of jullie het weten, maar het nekje van de reiger is niet deze maat, gelukkig wel heel erg rekbaar. Na het doorslikken van de vis keert ze terug naar de rand van de sloot om te drinken. Ik maakte hier ook nog wat foto’s van je ziet echt dat ze het water doorslikt, waarschijnlijk hangt de vis nog ergens halverwege, hahahaha. Wat een mooi plaatje was dit en wat een mooi genietmoment. Hierna schoot ik nog wat plaatjes van een hommel op een spoorbloem en een zingende merel. Ik blijf genieten van al dit moois rondom en in onze tuin. Prachtig! Wie weet zien jullie hiervan ook nog foto’s in mijn galerij. In elk geval heb ik al de vangst van de reiger in mijn galerij gezet. Fotograferen jullie ook of kunnen jullie ook minuten (uren) genieten van dit soort momenten? Laat gerust een reactie achter, hieronder. Tot de volgende keer!

 

Groet, Monique

Onderwerp: Reiger vangt een vis

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht