Van een reuzenrad naar een vlucht met een zweefvliegtuig

15-07-2017 23:47

Van de week verscheen er een foto van een reuzenrad op Instagram met hierbij de tekst, jammer ik heb hoogtevrees, toch zou ik graag een rondje maken. Ik reageerde hierop met de tip om een x te gaan zweefvliegen, zo geraak je van je hoogtevrees af.

Is dit echt zo? Ja, ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit inderdaad zou is. Bijzonder en waar! Voorheen was mijn hoogtevrees best wel behoorlijk, bv een vriendin woont 4 hoog in een galerij flat, wanneer ik naar haar huis ging, liep ik redelijk strak langs de voordeuren van deze galerij…geen haar op mijn hoofd die dacht zal langs de reling lopen, no way!

Roltrappen de start naar beneden vond ik ook niets, zo wie zo zijn roltrappen niet mijn favo dit heeft meer met mijn fantastische balans te maken op beweegbare objecten, dit even terzijde, het gaat in dit artikel over de hoogtevrees & hoe je hier vanaf kan komen. Liften waren ook niet mijn sterkste vervoermiddel van hoog naar laag, of andersom. Soms in garages heb je van die liften die zijn van glas en zo kun je naar beneden kijken of je dit nou leuk vindt of niet. Ieuwwww, ik koos de trap!

Daarbij was ik ook nog een tikkie claustrofobisch, denk hierbij aan bv een zonnebank of een smalle tunnel, ik ging in geen geval onder een zonnebank en ik reed dikwijls met zwetende handjes door een smalle tunnen. Een kleine lift, nee hoor, ik nam de trap, zelfs in een auto kon ik het benauwd krijgen, afijn toch wel een lichte vorm van claustrofobie, het zweet brak soms echt uit. Ik raakte niet in een shock of dergelijke, zoals ik schreef een lichte vorm. Toch wel enigszins vervelend op zijn tijd. Najaar 2014 nam ik een besluit, ik ging zweefvliegen!!!

Ik wilde los van de grond, ik had ineens de enorme drang om in de lucht te zijn, te zweven! We gingen op vakantie op de Veluwe, ik belde en we konden terecht en daar gingen we! Stijf van de adrenaline liepen we dat enorme grote weiland door, op naar de vliegtuigen. Te bedenken dat ik eigenlijk helemaal niet goed ter been was, hahaha, maar met een goede dosis adrenaline kom je heel ver! Alleen ik en mijn vriend wisten dat ik dit ging doen, ik had het kunnen delen met vrienden en familie, die hadden me niet geloofd, want ze wisten die wordt al draaierig op een keukentrapje, hahaha. Dat klopt…nog steeds, want dit heeft niets met hoogtevrees te maken. Afijn, ik ging vliegen, ik ging de lucht in!!! Toevallig had ik van te voren gelezen op hun site (diegene bij wie we deze vlucht hadden geboekt) dat wanneer je last had van hoogtevrees en/of claustrofobie dat na een vlucht in een zweefvliegtuig dat het zomaar kan dat je hierna niet meer last hiervan hebt. Hmmmmmm, we gaan het zien. Even los van dit feit, wat is zweefvliegen mega gaaf zeg!!! Super tof! Echt een aanrader voor iedereen die weleens met die gedachte loopt, ik zeg DOEN!

We (ik & diegene die het vliegtuig bestuurd) waren zo 15 min in de lucht, in oktober heb je niet zoveel thermiek bellen meer, wanneer je tijdens het zweefvliegen in een thermiek bel komt, dan wordt je als ware wat hoger getrokken en duurt het dus langer voordat je weer beneden bent. We vlogen wel in zo’n bel, maar wanneer je bv in april of mei gaat zweefvliegen dan kan het zo zijn dat je van de ene bel in de andere vliegt/zweeft. Al met al was het een super mooie vlucht en JA zeker om nog eens te doen!

Enne, hoe zit het nu met mijn hoogtevrees en claustrofobie…? Ja, die zijn er eigenlijk niet meer! Dus dat klopt, of het bij iedereen helpt, geen idee. Ik hoor het graag als jij hier last van hebt en je hebt daarna een x gevlogen in een zweefvliegtuig of het bij jou ook hebt geholpen.

De galerij naar het huis van mijn vriendin loop ik rustig langs de balustrade, geen probleem. Een lift met glas stap ik ook in, mijn daling op een roltrap is een stuk minder eng en zo zijn er nog wel meer momenten dat ik er geen of veel minder last van heb. Ik gebruik nooit een zonnebank, nu ik eraan denk, zou ik het wel durven en tunnels zijn ook geen zwetende handjes meer!! Kortom win win dat zweefvliegen, een prachtige ervaring erbij + van twee vervelende…tja hoe noem je zoiets…nou ja geen hoogtevrees meer en claustrofobisch.

Nog heel even over het zweefvliegen, pas op, als je eenmaal bent geweest dan proeft het naar meer! Want wie had ooit kunnen denken dat op mijn to do list de volgende wensjes bij zijn gekomen, zoals een luchtballonvaart, helikoptervlucht, vlucht met motorvliegtuigje, nog eens zweefvliegen, deltavliegen in een trike. Dit is een deltavlieger dat je gewoon zit en je benen zet je neer, deze zweven niet los in de lucht en je hebt wederom een bestuurder die dit al veel langer doet dan die ene x dat jij dan mee zou gaan. Echt deze dingen hebben nooit bij mij op een to do of wensenlijstje gestaan, grappig hoe zo ervaring een wending kan geven.

Prachtig, ik geniet nog even na, want ik weet elke minuut nog van deze vlucht! Ik ga de foto opzoeken die ik maakte vanuit de lucht en zal deze binnenkort in mijn galerij zetten.

Als je ooit ga zweefvliegen, let me know! Ik heb nog een goede tip voor als je opstijgt.