Mooi moment!

21-04-2016 20:50

Mooi Moment!

 

Had ik al verteld, dat we een eend hadden in onze tuin, net onder de notenboom had ze een mooi nest gemaakt en hierop lag ze te broeden hoe gaaf is dit!!! Wij hebben geen open tuin, wel aan het water, toch gesloten en met onze druif die van schutting naar schutting loopt, een kamperfoelie die van links naar rechts loopt en terug enz…echt geen open in vlieg tuin. Toch koos ze voor onze tuin om een nest te maken.

 

 

Zo leuk! Elke dag weer kijken of ze er nog lag, heel bijzonder. Van dichtbij een foto maken en terwijl haar op d’r gemak stellen, ze bleef ongestoord liggen. Ze had d’r plekje gevonden. Vorige week trof ik ineens een leeg nest aan!! Ohjee, waar is ze nou, er lagen eieren nog in d’r nest. Nu had ik ergens wel op internet gelezen dat als er echt gevaar dreigde dat ze dan haar nest voor hooguit een uur zou verlaten. Alleen ze was nu langer dan een uur weg, initiatief besloot ik een grote schaal over t nest heen te leggen. Zodat de eieren warm bleven, ik zag haar wel aan de overkant zitten samen met het mannetje…hmmm wat nu? Ik heb even de dierenbescherming gebeld om navraag te doen, zij verwezen me naar Vogelkas Rdam. Hier vertelde een super aardige vrouw dat ik niet ongerust hoefde te zijn. Ze vroeg me, of het nest afgedekt was. Ja, dat was inderdaad zo met kleine veertjes. Oh dan komt ze zeker terug. Ze gaan regelmatig even van het nest af om d’r zelf te verzorgen en keren daarna weer terug. Vaak ivm de roofdieren doet ze dit s nachts, maar soms ook op de dag, zoals nu. Oh wauw….wat bijzonder! Ik vertelde dat ik de schaal erop had gelegd, had ik goed aan gedaan, maar kon m wel weer weg halen. Dit gedaan, overigens allemaal wel met handschoenen aan. De kans is namelijk zo dat wanneer je een nest met je bloten handen aanraakt dat een vogel niet terugkeert, omdat het anders ruikt, dit wist ik al, hierom ook dit nest enkel met handschoenen benaderd.

 

Later die middag ging ik kijken en ja hoor, ze lag weer op d’r nest! Super mooi moment!! Eergisteren lag ze er ook nog op, gisterenochtend zag ik haar niet. Ik maakte me geen zorgen, wist nu waarom ze er af en toe af ging. Wat hoorde ik nou??? Klein zacht gepiep, hey……ja hoor, ze lagen al in het water…7stuks en moeder eend en nog 7 logés van een andere eend, die trouwens fel geel waren. Wat een geweldig zicht, echt super mooi moment en volop hiervan genoten. Ze zorgde voor alle 14 eendjes, zo bijzonder!!! Helaas hebben we veel rovers op dit stukje, 2 raven, eksters, vlaamse gaai, reiger..katten. Vaak red zo’n nestje het nooit.

 

Maar voor dat moment, was het geweldig en ik las op het internet als een eend een goede broedplek heeft gehad, dat ze vaker terug zal keren naar die plek. Dus wie weet! Ooit nog een keer, ik zag in het nest dat alle eieren uit zijn gekomen. Nu aan ons omdat nest op te ruimen, beetje jammer dat ze dit niet zelf doen. Vooruit maar weer!

 

Mooi natuur moment was dit! Echt genieten!

 

Monique