Schadelijke ingredienten vermijden of niet?

17-12-2015 23:59

17 december 2015 – Ingrediënten in tabletten die ik liever vermijd

 

Ik las vanavond een artikel op www.beautylab.nl ze begon haar artikel zo: Iets wat me altijd is opgevallen is zogenaamde bangmakerij wat cosmetica betreft. Zo gaan er al tijden ‘geruchten’ rond, zowel online als offline, over de gevaarlijke uitwerkingen van bepaalde cosmetische ingrediënten. Van het ene ingrediënt krijg je kanker, van het andere ingrediënt word je blind en van weer een ander ingrediënt word je kaal. Lekker dan.

Vaak zijn het natuurlijke cosmeticamerken die waarschuwen voor de gevaren van synthetische ingrediënten. Diezelfde merken claimen uiteraard dat natuurlijke ingrediënten stukken beter voor je zijn, maar is dat echt zo? Nee, niet altijd, en dan nog verschilt dit per persoon. Want men kan natuurlijk ook allergisch/gevoelig zijn voor bepaalde etherische oliën, en lavendel etherische olie schijnt zelfs giftig te zijn voor katten en gevaarlijk te zijn voor zwangere vrouwen. Aan de andere kant, als ik per ongeluk wat cosmetica zou inslikken, dan liever iets natuurlijks.

Voor het hele artikel klik je op de link https://www.beautylab.nl/bangmakerij-of-niet/comment-page-2/#comment-731564

 

Ze schrijft in haar artikel over de ingrediënten in cosmetica…soort gelijk zijn de ingrediënten in supplementen of tabletten en dat kwam ik vandaag tegen…neem ik het product wel? Of niet? Met de wetenschap dat er een rode e-nummer ingrediënt in zit + een middel wat niets met het product te maken heeft, maar alles met het maken van het product. Afgelopen weekend heb ik een leuk “redelijk actief, voor mij situatie at the moment” weekend met mijn neefjes gehad. De jongste (nog een baby) heb ik op een bepaalde manier vast gehouden, waardoor ik een spier in mijn rug heb overbelast…ja ik ben net zo verbaasd als jij. Ik heb er nu vanaf maandagavond last van en gisteren leek het te minderen, tot vannacht het ineens behoorlijk toenam. Toch even langs de dokter vanochtend, even check up of het is wat ik denk dat het is en niet toevallig een ontsteking. Gelukkig niet, het advies was: preventief pijnstillers nemen, omdat wanneer je dit niet doet, je andere spieren gaat (over) belasten en zo verder van huis raakt…ik kreeg Diclofenac voorgeschreven. Ik ben me ervan bewust dat heel veel personen deze regelmatig slikken net als Ibuprofen en de meest bekende paracetamols.  Alleen ik reageer niet zo heel goed om deze chemische troep, daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat deze troep in mijn lichaam zit of gaat zitten en zodra ik deze kan vermijden doe ik dit. Maar om nou bewust met pijn te blijven lopen…nee dat vind ik ook niet zo tof idee. Wat dan, nou ja, iets natuurlijks. We hebben sinds aantal maanden (misschien wel een jaar nu) een filiaal van De Tuinen in ons dorp. Het personeel wat hier werkt is uitermate vriendelijk en meedenkend en erg behulpzaam. Ik legde de situatie voor bij een van de medewerksters en vroeg haar of zij iets had, wat mogelijk mijn klachten zouden doen afnemen.

 

Hetgeen waarin ik geadviseerd ben sloot goed aan op mijn gevoel en dat vind ik erg belangrijk. Over ‘t algemeen check ik globaal de ingrediënten van de tabletten, zalf etc. Nu had ik dit niet gedaan, je kunt er wel vanuit gaan bij De Tuinen dat de meeste gekke dingen (zoals bv. geur-smaak-kleurstoffen) niet in deze producten zitten. Alleen er zijn toch altijd nog toevoegingen die ik toch wel probeer te vermijden zoals rode e-nummers en toevoegingen wat helemaal niets met het product te maken heeft, maar wel van alles te maken heeft hoe snel dit product wordt gemaakt. Dan komt de vraag: wanneer vermijd je dit en wanneer neem je het met een korreltje zout??? Dat blijft moeilijk, Serena van www.beautylab.nl schrijft hier een artikel over (meer gericht op cosmetica, het komt op hetzelfde neer). In dit geval maak ik de keuze om wel een x een rood e-nummer te nemen. Waarom deze keuze?? Deze tablet is erg effectief en heeft die enorme pijnpul toch behoorlijk verminderd! Het is ook geen product die je dagelijks slikt en dan is nu mijn keuze ik neem het, al met al is het altijd nog veel beter en veel minder schadelijk dan een Diclofenac, Ibuprofen of een pcm. Hiermee zeg ik niets over jouw eigen gebruik, als jij je wel prettig voelt bij een chemische pijnstiller, neem deze gerust, ieder kiest zijn eigen weg hierin, geen vooroordelen of oordelen. Mijn voorkeur gaat uit naar zo min mogelijk chemisch. Het artikel van Serena en/of mijn reactie op haar artikel kun je hier https://www.beautylab.nl/bangmakerij-of-niet/comment-page-2/#comment-731564 terugvinden, mocht je geïnteresseerd zijn!

 

Voor nu, hopelijk een goede nachtrust met minder pijn.

 

Monique