Scrub, geurverfrisser, wasmiddel en tandpasta.

23-12-2015 00:39

Scrub, geurverfrisser, wasmiddel & tandpasta.

 

Oh gisterenavond nog het een en ander zelf gemaakt. Al paar x verschillende recepten gevonden online, was er zelf nog niet aan toe gekomen.

 

Over tandpasta heb ik eens gereageerd op een artikel die ik vond op internet, dit kun je teruglezen op mijn blog: www.bewust-smikkelen.webnode.nl wat ook een blog van mij is, voornamelijk schrijf ik hier recepten van voedsel, alleen op dat moment had ik deze blog nog niet, hierom de reden dat dit artikel daar staat.

 

Sinds aantal maanden gebruiken we geen chemische wasmiddelen meer, we gebruiken nu of wasnoten icm een etherische olie voor een aangename geur of zelf gemaakt wasmiddel. Beide werken erg goed en zelfs de laatste zijn we erg tevreden over, omdat alle vlekken eruit gaan. Bij gebruik van wasnoten moet je opletten, zodra de was klaar is dat je de noten eruit haalt. Anders kan het je was verkleuren waar het zakje dan op dat moment ligt, dat wil je niet. Bij de zelfgemaakte vloeibare wasmiddel dan hoef je niets direct uit de trommel te halen. Ik maak zowel voor de witte als de gekleurde was.

 

Ik gebruik nu een klein jaar de tandpasta van Weleda. Ik wilde geen tandpasta meer met fluoride gebruiken, vandaar mijn keuze. Deze tandpasta bevalt mij prima, soms poets ik (wanneer ik bv een nachtje ergens anders logeer) met een gewone tandpasta en die vind ik dan zelfs vies en veel te veel schuimen. Hoe snel je went aan iets anders!

 

Ik poets dagelijks minimaal 2 x mijn tanden met deze tandpasta. Wekelijks doe ik een oil pulling (hap geurloze kokosolie, deze laten smelten en vervolgens goed door je mond spoelen – let op niet gorgelen of doorslikken!). Doordat je een tijdje de olie door je mond laat gaan (deze komt in alle hoekjes) en hierna uitspuugt, je spuugt dan alle slechte bacteriën eruit. Vandaar niet doorslikken of gorgelen, want dan komen al deze bacteriën alsnog in je lijf en dat is juist niet de bedoeling! 2 a 3 x per week poets ik in de avond mijn tanden met kurkuma. Dit natuurproduct die je ook in je maaltijden kan verwerken is een geweldig iets om mee te poetsen. Het versterkt de weerstand van je tandvlees en het maakt je tanden witter op een natuurlijke manier. Kurkuma is best geel (oker) van kleur. Toch vindt je dit niet meer terug in je mond. Wanneer wel, dan is het zeker aan te raden om s avonds dit te gebruiken, de volgende dag is het zeker weg! Sinds ik op deze manier poetst, merk ik aanzienlijk resultaat qua conditie van mijn tandvlees en voelt mijn gebit frisser en ziet er stralender uit! Kortom best erg tevreden over deze methode. Nu zocht ik nog mijn ideale recept om zelf tandpasta te maken. Hier ben ik nog volop mee bezig. Persoonlijk hoef er geen zoute of zoete smaak aan te zitten. Gisteren heb ik een recept gemaakt van kokosolie, natriumbicarbonaat en kurkuma. Ik ga dit uit proberen, ik kom hier later op terug of het een succes is.

 

Verder heb ik nog een scrub gemaakt, heerlijk. Met ingrediënten die ik gewoon in huis al had en zonder chemicaliën! Deze gaan we van de week ook uittesten! De geur-verfrisser heb ik al getest en die bevalt me goed. Deze is ook zo makkelijk te maken, gewoon wat water in een sprayflacon en wat druppels (naar eigen voorkeur) etherische olie toevoegen, sprayen maar!

 

Kortom ik hou jullie op de hoogte van mijn zelfgemaakte producten, foto’s volgen uiteraard ook nog!

 

Leuk om te doen en te gebruiken!