Toch nog even naar buiten

29-04-2016 23:30

Hallo,

 

Wat een rare dag qua weer was het, af en toe de zon en net dat ik bedacht om toch nog even naar buiten te gaan, was het alweer donker en guur. Hmmmmm….jammer.

 

We wonen in een dijkwoning, het kan zomaar gebeuren dat ik hier aan de eettafel boven zit en besluit naar beneden te gaan waar de tuin begint, daar aangekomen zon weg of zelfs regen….een verschil van een trap die echt niet mega lang is.

 

Na het eten bleef de zon aanwezig en besloot toch nog een gokje te wagen, want ik zag van de week dat het hoog tijd werd om mijn rucola over te potten. Andere bloemenzaadjes waren ook al zover om over gezet te worden in de tuin en ik wilde achter in de tuin, stukje brak of braak. Hoe noem je zoiets…net een halve vierkante meter waar aarde ligt maar wat je niet echt een tuin kan noemen. Tuurlijk hoort het wel bij mijn tuin, het ligt zelfs in mijn tuin. Afijn ik wilde daar gewoon het e.e.a. zaaien aan bloemenzaden en kijken wat gaat lukken. Mijn ideale beeld is dat ik in Juli achterin de tuin zit, te genieten van de zon, vogels en volop bloemen en dan dit ene stukje van die halve vierkante meter helemaal bom vol met bloemen staat. De eerste stap is dan wel dat ik er iets moet gaan zaaien, anders wordt deze verwachting helemaal flop. Dit alsnog vanavond gedaan. Dik ingepakt was het best lekker in de tuin, in elk geval lekker genoeg om nog volop te genieten!

 

Jullie kunnen later lezen in een apart hoofdstukje het vervolg over mijn been, mijn gezondheid en mijn creatieve oplossingen. Ik dacht ik vertel het wel tussendoor, maar dit is toch nog moeilijker dan ik dacht. Wil het niet dramatisch vertellen, zo ben ik namelijk niet maar ook niet te luchtig. Omdat men over t algemeen heel luchtig hierover denkt en het zo eigenlijk iets meer aandacht moeten krijgen, zodat men weet dat je niet perse oud hoeft te zijn om dit te krijgen en dat het niet te vergelijken is met een griepje. Even in de lappenmand en daarna vrolijk weer verder, dit gaat namelijk niet voor iedereen op. O.a. bij mij pakte het traject iets anders uit en nog vele met mij. Alleen dit is niet zo bekend en daarom wil ik er wel voldoende aandacht aangeven en tegelijkertijd de ‘oh’ en ‘aah-s’ vermijden. Om dit dan goed te verwoorden wil ik er goed over nadenken hoe ik dit vertel en uitleg, daarom later hier meer over, nu weer snel terug naar mijn tuintje en het volop genieten dat moeder natuur toch nog even ruim 1,5 uur de zon liet zien.

 

Wij hebben ook echt de mazzel dat we veel vogels hebben hier. Stuk of 100 mussen, nee ik overdrijf niet. Niet perse allemaal in mijn tuin, zeker wel in onze tuinen (zes tuinen naast elkaar) en we hebben ook een koppel raven, pimpelmezen, koolmezen, winterkoninkjes, merels, lijsters, vorig jaar spotte we een ijsvogel, reigers, kraaien, ka’s, spreeuwen af en toe een bonte specht of zo’n groene grote parkiet, meeuwen (verschillende soorten) en heel veel mussen. Ik vind het helemaal geweldig, qua ligging zijn onze huisjes echt midden in de natuur en toch tegen de stad Rotterdam en het dorp Barendrecht aan. Het is soms gewoon druk in de tuin, qua getjilp en gefluit. Ohja we hebben ook nog eenden, zwanen, waterkip en meerkoet…ik zal heus nog wel het e.e.a. vergeten zijn, saai is het in elk geval niet.

 

Vanavond oefende heel veel jonge mussen hun eerste vlucht, dat zag er zo grappig uit…helemaal in de kronkels in de lucht hard oefenen dat ze zo lang mogelijk in de lucht bleven fladderen. Jammer, ik had niet mijn statief bij de hand, anders was dit vast een leuke foto reeks geweest. Ik heb mijn rucola overgepot, de ‘halve vierkante meter’ gevuld met een mengsel van allerlei zaadjes die ik nog had liggen. De minibloemetjes over gezet in de tuin. Zaterdag kreeg ik van mijn opa nog een zelfs opgekweekte knolselderij en gewone selderij. Deze staan nu in pvc buizen. Ja die grijze…harstikke goede uitkomst voor mij. Gezien bukken voor mij niet echt meer is weggelegd heb ik nu hier en daar tuintje op 50 a 60cm hoogte, ideaal en ook handig om groente te kweken, want de slakken vinden dat afgezaagde randje helemaal niets!!! Nu nog mijn groente beschermen tegen al die vogels….euh een heel groot net over mijn tuin heen??? Nee, niet te doen. Daar zijn geen oplossingen voor en dat hoeft ook niet. Als ik de slakken maar kan weren dan blijft er vast nog wel iets van groente over.

 

Deze fantastische avond werd nog afgesloten met een prachtige zonsondergang, deze nog wel kunnen fotograferen en nog kunnen genieten van die mooie oranje gloed die over onze tuin heen lag. Fantastisch bedankt moeder natuur voor de medewerking en wat fijn dat mijn been ook even meewerkte. Gewoon even 1,5uur in de tuin op het gemakje kunnen tuinieren en dat zonder pijn en uitval, top!!!

 

Ik kan nog uren vertellen over mijn belevenissen in de tuin. Vind jij het leuk om te tuinieren, kun jij ook zo genieten van plantjes die opkomen of vogels die een nest bouwen enz. Of heb jij helemaal niets met tuinieren, ben benieuwd!

 

Monique

 

 

Onderwerp: Toch nog even naar buiten

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht