Wanneer de vogels een concert geven

12-06-2020 04:46

Dan zit ik veels te vroeg klaar wakker rechtop in bed met een big smile. Ik probeer te ontdekken welke vogels ik hoor, een zanglijster, een merel, een meeuw en...nou daar houd mijn kennis al een beetje op. Betreft de brabantse bossen. Zo ik thuis zijn, dan zou ik de winterkoning, roodborst, koolmees en pimpelmees horen en wat later op de ochtend zou dr elders in de straat een haan ontwaken.


Maar hier in de Brabantse bossen, omgeving Oss herken ik ze nog niet. Hoe dan ook, het is fantastisch om even wakker te zijn en een live moment mee te mogen luisteren van het feit dat NL ontwaakt.


Gisteren toen ik aankwam, werd ik luid begroet door Rosalie. Een prachtig, grauw van kleur, slank, behoorlijk wendig en lenig vogeltje. Een moeder die zorgzaam voor haar mini's zorgt en op en af vloog afgelopen weekend. Ik gaf haar de naam Rosalie en langzaamaan veranderde ze van een schuw bosvogeltje in een vogeltje die op haar gemak was. Ze liet het toe dat ik haar van dichtbij - bij het zelf gemaakte huisje door de eigenaar van dit waanzinnige stekje- mocht vastleggen. Met camera, ipad of telefoon voor een filmpje. Aan het einde van de dag, stond ik op een paar meter afstand en vloog ze ongestoord op en aan haar nest.


Toen ik deze waanzinnige plek verliet vorige week, zei ik gedag tegen Rosalie en vertelde tegen haar dat ik deze week terug kwam. En stiekem hoopte dat haar kroost nog niet uitgevlogen was. Ik arriveerde gisteren en begon bij aankomst te praten. Ze kwam rondom mij/ons vliegen en had haar zang paraat. Ik werd ontroerd. Wat is de natuur toch mooi en wat is het toch geweldig dat de fauna kan wennen aan je stem en hierop reageert. Nog meer op haar gemak dan vorige week voedt ze haar kids. 


Wanneer ik verderop aan de picknickbank zit, komt ze me opzoeken, wederom vliegt ze van tak naar tak, in boom naar boom. Aha, zit je hier! Oke, dan is het goed en hop verder op zoek naar kleine voedzame insecten, zaden en voedsel. Kurt & Marlies gisteren nog niet gespot, deze namen gaf ik begin dit jaar aan twee boomklevers. Ze vlogen rondom, kropen de moonwalk op de stammen van de bomen romdom het voederhuis en hun vervallen boomkastnest. Uitvliegen heb ik ze niet, de mini boomklevertjes. De eigenaar van deze prachtige stek heeft ze wel gehoord, nadat ze werden gevoerd en heeft het grootbrengen van de boomklever mini's mogen beleven. Net als die van een koppeltje koolmezen.


Nu dik een half uur later na het vogelconcert hoor ik in de verte nog een merel. Het wordt al iets lichter buiten, als ik naar buiten blijf turen zal ik vast een haas, een eekhoor, een hommel of een vogel spotten. Ik heb nog een hele dag om van deze natuur te kunnen en mogen genieten, daarom besluit ik nog even een uurtje of wat mijn ogen dicht te doen. Nog even van de luxe genieten dat ik nog even in slaap kan komen inclusief de bosgeluiden. 


Geniet van rust, ruimte, natuur en deze mooie vrijdag. Geniet van Nederland met zijn mooie wonderen, zoals een mooi bos, zingende vogels, een mooie zonsopkomst en prachtige luchten. Het is er, gewoon hier, dichtbij. Kijk, bewonder en geniet! Fijne dag!


Lieve groet, Monique