Waterfilter & bijenwaswaxinelichtjes

22-12-2015 22:30

Waterfilter & bijenwaswaxinelichtjes.

Gezellig de kerst komt eraan, de kaarsjes aan. Na het lezen van verschillende artikels vind ik het bij nader inzien toch niet zo goed idee om elke winter avond een aantal waxinelichtjes aan te steken. Dit deed ik voorgaande jaren wel en best wel veel ook. Er gingen er zeker 10 doorheen op een avond. De gewone waxinelichtjes bevatten stoffen die vrijkomen bij het branden waar ik het nu niet meer mee eens ben om dit veelvuldig in te ademen. Ik ging lezen en zoeken op het net, hierdoor vond ik dat je bv ook zelf waxinelichtjes kan maken met natuurlijke producten, zoals palmolie, olijfolie, bijenwas en sogawax.

 

Op een gegeven ogenblik ben ik bewuster gaan leven, nadenken en lezen over producten, welke ingrediënten zitten erin? Wat consumeer ik nu eigenlijk? Hebben deze ingrediënten invloed op mijn gezondheid, mijn lijf? Het antwoord is ja, dat hebben ze. Er zijn zelfs een aantal producten (het zullen er vast veel meer zijn, dat ontdek ik vanzelf) die mijn hele hormoonhuishouding goed in de war kunnen schoppen of misschien al jaren aan het beïnvloeden zijn.

 

Dit heeft me aan het denken gezet en heb ik het e.e.a. veranderd in mijn levensstijl, geheel mijn keuze. Ik wil ook absoluut niet met mijn blog jullie beïnvloeden, mocht je geïnteresseerd zijn in iets dan wil ik mijn kennis met alle plezier met jou delen.

 

Leuke bijkomstigheid is dat het ook leuk is om zelf dingen te maken, je weet wat er in gaat en het is gewoon erg leuk en ontspannend om te doen. Stiekem helpen we ook nog het milieu ermee en onze portemonnee wat zeer welkom is gezien ik 2,5jaar geleden onverwacht in de ziektewet kwam. Door dit raakte ik mijn baan kwijt en ben nu (als zo vele) werkeloos en op zoek naar een job. Dus als ik door deze verandering ook nog het e.e.a. kan besparen……mooi meegenomen zeg ik dan!

 

Sinds kort hebben we een waterfilter, zie www.optimaalwater.nl voor meer info, mocht je hierin geïnteresseerd zijn. Waarom een waterfilter? Inmiddels heb ik de kennis dat er nog behoorlijk veel troep in ons kraanwater zit, naast dat het kraanwater giga veel kalk bevat wat we dagelijks consumeren. Hier erger ik me al jaren aan, ik maak dagelijks mijn waterkoker schoon. Dat was voor mij reden nummer 1 om eens na te gaan denken om mijn water te filteren.

Ik kom ook steeds meer artikelen tegen over het fluoride in het water…hmmm was dat niet dat goedje wat je vroeger bij de tandarts kreeg en dat kreeg je op een gegeven moment niet meer (bepaalde leeftijd) want eigenlijk was dit niet gezond….fluoride zit ook in de meeste tandpasta’s die je kunt kopen. Nogmaals best gek….het gebitje waar je vroeger als kind op moest bijten vol met fluoride dat stopte op een bepaalde leeftijd om een bepaalde reden en zelf consumeer je het dagelijks in je tandpasta. Wist je dat tandpasta ook ideaal is om schroefgaatjes te dichten??? Op het moment dat iets hiervoor ook functioneel is, kun je jezelf al gaan afvragen of dit goedje wel ok is voor je binnen boel van je lijf. Mijn aandacht heb je!! Hierdoor kwam ik steeds op meer artikels uit over het fluoride gehalte in ons kraanwater, google gerust hierop, je zult ze ook tegen komen. Het water filteren maakt je water basisch en kalk en fluoride zijn verleden tijd. Nog een hele belangrijke reden waarom ik mijn besluit nam om toch eens verder te gaan informeren over de waterfilters is dat koffie en thee (ik drink voornamelijk slow coffee en losse (kruiden) thee) veel meer hun eigen smaak behouden. Kort geleden sprak ik de eigenaar van een gezellig koffie tentje hier in het dorp en die vertelde mij dit, hij gaf mij de uitdaging om de inhoud van een fles spa te koken en dan diezelfde kruiden thee te proberen. Spa water zit geen kalk in zover ik het etiket mag geloven ook geen fluoride. Laatst heb ik het geprobeerd, ja dat was inderdaad een verschil zeg!! Dit was voor mij reden nummer 3. Inmiddels staat onze waterfilter prachtig te pronken op het home made kastje (door vriendlief). Zelf drink ik zeker een gemiddelde van 2 tot 2,5 liter water per dag. De Aquafit 5 waar wij voor gekozen hebben heeft bijna 3 liter water op voorraad wat basisch is, geen kalk en fluoride bevat en ook nog eens bpa vrij is. Wil je meer info over deze waterfilter? Ga naar de site van www.optimaalwater.nl hier vindt je al een hoop informatie, je kunt ook bellen (hun telefoonnummer staat op de site) ze zullen met alle plezier informatie verstrekken.

 

Smaakt het water anders, ja dat doet het. Persoonlijk vind ik het nog wennen om het zo weg te drinken, qua thee en slow coffee is het voor ons echt een toevoeging, want de smaken komen zo veel meer tot hun recht!!! Wij zijn er erg blij mee. Nu al en we hebben deze waterfilter nog geen maand in huis.

 

Om nog terug te komen op de gezonde waxinelichtjes, pas kocht ik op vakantie wat palmolie waxinelichtjes bij de wereldwinkel. Wanneer je op deze artikelen zoekt vindt je naast de informatie dat het gezonder is voor het inademen ook nog eens langer brand dan een gemiddeld (goedkoop/ongezond) waxinelichtje. De palmolie versie hebben we al goed kunnen testen en het is echt waar!! Mijn ervaring is zelfs nu ik al aantal waxinelichtjes van palmolie heb gebrand, dat wanneer ik ineens een ‘gewoon’ lichtje brand het vind stinken, ik overdrijf niet.

 

Over het algemeen zijn de gezonde keuzes altijd nog duurder dan de wat minder gezonde keuzes die is op gebied van voeding & producten. Hierdoor is aanpassing wel een vereiste, wanneer het echt jouw bewuste keuze is, is ook dit mogelijk! Je maakt veelal je eigen keuzes, nu brand ik gemiddeld 3 a 4 waxinelichtjes per avond ipv 10 en paar x per week en niet meer elke dag.

 

Vanavond ben ik gaan stoeien met bijenwaspastilles, ik kocht ze bij Emile Jane via www.levenzonderafval.nl van 100gram heb ik 17 waxinelichtjes gemaakt. De 100gram bijenwas heeft me 2,50 gekost (excl verzendkosten). Bij sommige exemplaren heb ik wat druppeltje etherische olie bij gedaan. Het heeft 8 uur nodig om goed uit te harden voordat we ze kunnen branden. Aankomende kerst gaan we ze testen, qua branduren, qua geur en qua gezelligheid. Nieuwsgierig naar de uitslag?? Houd dan mijn blog in de gaten!!

 

 

Voor nu fijne avond en alvast hele gezellige kerstdagen!!